لب تاب

قیمت و مشخصات لپ تاپ | آموزش های رایانه ای

راهنمای خرید لوازم شنا

راهنمای خرید لوازم شنا

زمانی که شنا و آموزش آن، با حداقل تجهیزات همراه شود، این فعالیت کاملا ارزان‌قیمت به نظر می‌رسد. چراکه تنها چیزی که به آن نیاز دارید، عینک شنا، کلاه و مایوی شنا است. اما خرید همین وسایل هم اگر با نکاتی همراه شود، می‌تواند به انتخابی بهتر و افزایش کیفیت کار شما منجر شود. بنابراین در این قسمت نکات مهم برای خرید وسایل شنا برای مبتدیان را به شما ارائه می‌کنیم.

۱. عینک شنا (Swimming Goggles)

اگرچه بعضی از افراد به زدن عینک در زمان شنا اعتقادی ندارند، اما باید بدانید دو دلیل مهم وجود دارد که عینک استخر را به امری واجب تبدیل می‌کند. اول اینکه با زدن عینک در زمان شنا میدان دید خوبی پیدا می‌کنید و می‌توانید با خیال راحت در اطراف شناگران دیگر حرکت کنید و فاصله بین خود و دیوار را به درستی تخمین بزنید.

دومین مورد این است که استفاده از عینک شنا، چشمان شما را در مقابل قرمز و تحریک شدن محافظت می‌کند. چراکه با ترکیب کلر و فضولات انسانی (همچون عرق و سایر مواد) در آب استخر، ماده‌ای به نام کلرامین «chloramines» تولید می‌شود که می‌تواند باعث تحریک و قرمزی چشمان شما شود. بنابراین استفاده از عینک شنا بسیار با اهمیت است.

اما هنگام خرید عینک شنا، باید چند فاکتور را در نظر بگیرید:

  • با توجه به محیط شنا، رنگ عینک را انتخاب کنید؛ اولین چیزی که در زمان خرید این وسیله باید به یاد داشته باشید این است که محل شنای شما سرپوشیده است یا استخری روباز است؟ چراکه در صورت شنا در محیط‌های بدون سقف، بهتر است عینک شما کمی رنگی باشد! زیرا در چنین حالتی میدان دید شما را در برابر نور خورشید محافظت می‌شود. این در حالیست که در محیط‌های سر پوشیده، عینک رنگی انتخابی بسیار بدی است، مگر اینکه در استخری سرپوشیده‌ای با نور بسیار عالی، شنا کنید.
  • به شکل لنزها توجه کنید؛ اگر عینکی با لنزهای بزرگ می‌خرید به این معنی است که علاقه‌مند به میدان دید وسیع هستید. در صورتی که گزینه‌هایی با لنز کوچک را انتخاب می‌کنید بدانید که با وجود آن‌ها تنها بر روی مسیر تمرکز دارد. لازم به ذکر است که انتخاب نوع یک ترجیح شخصی است و از استاندارد خاصی پیروی نمی‌کند!
  • به جنس متریال دور چشم عینک توجه کنید؛ اطراف چشمی عینک شنا ممکن است از متریال مختلفی همچون سیلیکون، فوم یا پلاستیکی ساخته شده باشد؛ بنابراین توجه به آن با اهمیت است. به طور کلی، ساختاری سیلیکون بهترین گزینه برای ایجاد مکش و دور نگه داشتن آب از چشم شما است.
  • عینکی متناسب انتخاب کنید؛ قبل از خرید عینک را امتحان کنید! دقت کنید که چگونه بر روی چشم قرار می‌گیرد! اگر هنگام پلک زدن مژه‌های شما به بخش داخلی عینک برخورد می‌کند، می‌تواند نشان دهد که عینک شما بیش از حد کوچک است. از طرفی نحوه‌ی قرار گرفتن عینک روی بینی هم اهمیت دارد. در حالت ایدئال، عینک استخر باید محکم بر روی صورت قرار گیرد، اما باعث ایجاد درد نشود.
  • به بند عینک اهمیت دهید؛ قبل از خرید مطمئن شوید که عینک شما دارای بند است و در عین حال تنظیم کردن آن آسان، سریع و بدون دردسر است. توصیه می‌شود که عینک بزرگسالان، دارای بندی دوتایی و از جنس سیلیکون باشد.
۲. کلاه شنا (Swimming Cap)

کلاه شنا به چند دلیل مختلف پوشیده می‌شود که یکی از آن‌ها دور نگه داشتن موهای صورت در هنگام شنا است. فاکتور دیگری که با اهمیت است تا حدودی محافظت از موها در برابر اثرات خورنده‌ی مواد شیمیایی در آب است. همچنین از نظر بهداشتی و هیدرودینامیکی، کلاه می‌تواند وسیله‌ای بسیار کاربردی باشد!

به طور کلی دو نوع کلاه در بین وسایل شنا در استخر وجود دارد که شامل گزینه‌های سیلیکونی و لاتکس می‌شود. کلاه‌های سیلیکونی معمولا بادوام‌تر، مناسب برای همه‌ی گروه‌های سنی، راحت‌تر و البته کمی گران‌تر هستند، البته در زمان استفاده سرتان را کمی گرم‌ می‌کنند. در عین حال کلاه شناهایی از جنس لاتکس ارزان قیمت هستند. اگرچه به اندازه‌ی مدل‌های سیلیکونی دوام ندارند، اما در مقایسه با آن‌ها تهویه‌ی مناسبی را برای سر ایجاد می‌کنند.

در کنار این دو نوع کلاه اصلی، مواردی همچون کلاه‌های لایکرا هم دیده می‌شود. این نوع کلاه برای علاقه‌مندان به ایروبیک در آب و آب درمانی گزینه‌ای مناسب است. کلاه شنای لایکرا از پارچه‌ای نرم و همراه با تهویه ساخته شده است، بنابراین هنگام انجام تمرینات سر داغ نمی‌شود. به اندازه‌ی کافی قابل‌انعطاف و راحت است و به خوبی موها را در خود نگه می‌دارد.

به طور کلی برای انتخاب و خرید کلاه شنا باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • چقدر شنا می‌کنید؛ اگر شما یک شناگر نیمه‌حرفه‌ای هستید یا هر روز در آب ورزش می‌کنید، فاکتور دوام یکی از ویژگی‌های کلیدی است که در هنگام خرید باید در نظر بگیرید. از سوی دیگر، اگر جلسات شنای شما پراکنده است و چندان فشرده نیست، به کلاهی نیاز دارید که با قرار گرفتن طولانی مدت در کنار وسایل شنا، دوام کافی داشته باشد. در هر صورت، کلاه سیلیکونی ممکن است راه‌حلی مناسب باشد.
  • به فصل شنا و دمای آب اهمیت دهید؛ در تابستان، دمای استخر می‌تواند به بیش از ۸۱ درجه افزایش یابد. در چنین حالتی اگرچه کلاه سیلیکونی گزینه‌ای بادوام است اما در روزهای گرم می‌تواند سَر شما را برشته کند. بنابراین، بهتر است کلاه شنای لاتکس را انتخاب کنید که نسبتاً نازک و با تهویه‌ی مناسب است. کلاه سیلیکونی در روزهای سرد یا در استخرهای خنک‌تر انتخاب بهتری است.
  • شدت و زمان تمرین تاثیرگذار است؛ بعد از تمرینات شدید، مطمئناً حس گرما به سراغ شما خواهد آمد. بنابراین کلاه لاتکس ممکن است برای کسانی که به طور منظم ضربان قلب خود را با تمرین در استخر بالا می‌برند بهترین کالا باشد.
۳. مایو (Training Suit)

توصیه می‌کنیم که در هنگام انتخاب و خرید مایو برای تمرین، محصولات نایلونی را انتخاب کنید؛ چراکه این مدل‌ها بادوام‌ترین لباس‌های شنا در بازار این کالاها هستند. در کنار این مورد مطمئن شوید که مایو در تن شما راحت است و آزادی حرکت کافی در قسمت باسن و شانه‌ها دارد.

۴. گوش‌گیر شنا (Ear Plugs)

برای شناگرانی که نیاز به پوشیدن گوش‌گیر دارند، این وسیله می‌تواند بسیار مهم باشد. چراکه پوشیدن آن‌ها (حداقل برای برخی افراد) برای جلوگیری از ورود آب به کانال‌های گوش، که می‌تواند منجر به عفونت شود، ضروری است. در همین راستا بهترین گوش‌گیرها برای شناگران، مدل‌های سیلیکونی، بالشی و نرم هستند.

هر آنچه به عنوان شناگری حرفه‌ای نیاز به خرید آن‌ها دارید!

اگر جزو مبتدیان این حوزه نیستید، احتمالا به عنوان شناگری نیمه‌حرفه‌ای یا حرفه‌ای به دنبال خرید وسایل شنا برای افزایش سرعت و عملکرد بهتر در شنا باشید. بنابراین در این بخش هر آنچه به عنوان شناگری حرفه‌ای نیاز به خرید آن‌ها دارید را مرور می‌کنیم و نکات مهم در هر مورد را به شما یادآور می‌شویم تا در زمان خرید وسایل شنا در ذهن داشته باشید.

۱. فین یا باله‌های شنا (Swim Fins)

به پا کردن باله‌های شنا بسیار سرگرم‌کننده است، چراکه می‌تواند سرعت شنای شما را افزایش دهد. با استفاده از باله‌های شنا پاها را از طریق افزایش سطح برخورد با آب، تقویت می‌کند. به طور کلی نکات لازم به منظور خرید باله‌هایی مناسب برای شناگران به شرح زیر است:

  • اهمیت طول باله‌های شنا؛ طول باله‌ها تأثیر زیادی بر شناگر دارد. چراکه هر چه آن‌ها بلندتر باشند، در آب مقاومت بیشتری ایجاد خواهند کرد. این بدان معناست که پاها باید با قدرت بیشتری تکان بخورند. در عین حال باله‌های کوتاه مقاومت ایجاد می‌کنند و در عین حال شناگر را مجبور به استفاده از ضرب‌های سریع‌تر می‌کنند. بنابراین مدل‌های کوتاه برای آزادکاران و شناگران علاقه‌مند به شنا به پشت، گزینه‌ای ایدئال است. همچنین باله‌های کوتاه به شناگران کمک می‌کند تا سرعت و تکنیک‌های مناسب برای ضربه به آب را توسعه دهند.
  • ساختار ظاهری باله‌ها مهم است؛ برخی از باله‌ها شامل کانال‌هایی برای هدایت آب بر روی پاها هستند. به یاد داشته باشید که هرچه طراحی باله به شکلی باشد که بتواند حس شنای بدون باله را تقلید کند، برای شناگر مفیدتر است و حرفه‌ای‌تر خواهد شد.
  • توجه به مدل باله‌ی شنا؛ بیشتر باله‌های شنا کل پا را مانند کفش می‌پوشانند. در حالی که برخی از مدل‌ها دارای یک بند قابل تنظیم برای بستن به دور مچ پا هستند. مدل‌هایی که تمام پا را می‌پوشانند در زمان ضربه زدن به آب راحت‌تر هستند و از پا بیرون نمی‌آیند. درواقع فیت شدن این مدل‌ها با انواع پا راحت‌تر از نمونه‌های بنددار است.
۲. دماغ‌گیر (Nose clip)

در حالی که بیشتر شناگران از گذاشتن دماغ‌گیر در حین تمرین یا حتی مسابقه اجتناب می‌کنند؛ اما باید بدانید که مزایای استفاده از این وسیله بسیار زیاد است. مزیت اصلی شنا با دماغ‌گیر این است که این کالا از عبور آب از بینی در زمان شیرجه‌های متوالی جلوگیری می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که تنها بر روی تنفس از طریق دهان تمرکز کنید. همچنین وجود دماغ‌گیر به کاهش هرگونه واکنش آلرژیک به کلر و جلوگیری از ایجاد عفونت‌های سینوسی بسیار کمک‌کننده است. در مورد انتخاب مدل مناسب دماغ‌گیر حساسیتی وجود ندارد، چراکه در صورتی که از خرید خود راضی نباشید به راحتی می‌توانید با قیمتی کم، مدلی دیگر را انتخاب کنید!

۳. لوله‌ی تنفسی یا اسنورکل شنا (Swim Snorkel)

امروزه یکی از محبوب‌ترین تجهیزات شنا اسنورکل (مدل‌هایی که در جلوی صورت قرار می‌گیرند!) است. اسنورکل‌ها اشکال، اندازه‌ها و رنگ‌های مختلفی دارند، اما همه‌ی آن‌ها کارکرد مشابهی دارند. به طور کلی اسنورکل به شما کمک می‌کند برای نفس‌گیری مجبور نباشید تا مدام سر و گردن خود را بچرخانید. چراکه در چنین حالتی توازن بین سر و باسن‌ حفظ می‌شود و راحت‌تر می‌توانید راستای حرکتتان را حفظ و نیروی کافی را به دست‌ها و پاها منتقل کنید.

حال به منظور انتخابی رضایت‌بخش بهتر است نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • توجه به اندازه‌ی دهانه‌ی اسنورکل؛ اندازه‌ی دهانه اسنورکل بسیار مهم است، چراکه بسته به این‌که از این کالا برای تمرینات هیپوکسی (Hypoxic training) استفاده می‌کنید یا شنا در آب‌های آزاد، سایزهای مختلفی نیاز است. اسنورکل‌هایی با دهانه‌ی بزرگتر برای مبتدیان یا شناگران آب‌های آزاد که خواهان جریان اکسیژن بیشتری هستند، انتخابی عالی است اما در حالت کلی بهترین گزینه بر اساس ترجیحات و نیازهای شخصی شما تعریف می‌شود.
  • دهانه و بند لوله؛ برخی از اسنورکل‌ها در بخش دهانه‌ی لوله دارای بالشتک اضافی هستند. این بالشتک اضافی برای شناگران جوان و ورزشکارانی که قصد شنا در مسافت طولانی دارند، گزینه‌ای به منظور کاربری راحت است؛ همچنین بند لوله باید به آسانی تنظیم و بسته شود.
  • شکل و طول لوله‌ی اسنورکل؛ طول و شکل لوله‌ی اسنورکل یکی دیگر از فاکتورهای مهم در زمان این وسیله است. شناگران آب‌های آزاد معمولاً از غواصی با لوله‌های بلندتر استقبال می‌کنند، چراکه در جلوگیری از ورود آب پرتلاطم به آن بهتر عمل می‌کند. در عین حال اسنورکل‌هایی با لوله‌های کوتاه‌تر برای شناگران جوان یا مبتدی مفید است، زیرا کنترل آن‌ها آسان‌تر است. شکل لوله‌ی اسنورکل در دو نوع J شکل و L شکل در بازار وجود دارد. لوله‌هایی با انحنای بیشتر که با شکل سر شناگر تناسب دارند، برای شناگران علاقه‌مند به شنا در مسافت‌های طولانی و آزادکاران ایدئال است. درواقع با وجود انحنای بیشتر در طراحی، ورود آب به لوله کاهش پیدا می‌کند، بنابراین شناگر می‌تواند بدون نگرانی از ورود آب به دهان، بر روی شیرجه و تکنیک‌های خود تمرکز کند.
۴. کفی شنا (Paddles)

کفی‌های شنا را می‌توانید به عنوان باله‌هایی برای دست‌ها در نظر بگیرید. البته در حالی که به طور طبیعی ممکن است به سمت انتخاب مدل‌های بزرگ‌تر بروید، اما باید بدانید که در انتخاب این محصولات هم حدی از تعادل وجود دارد؛ چراکه احتمالا علاقه‌ای ندارید که در زمان شیرجه و انجام تکنیک‌های شنا حسابی به شانه‌هایتان فشار وارد شود.

۵. مایو حرفه‌ای شنا (Tech suits)

مایوهای شنا در طی بیست سال گذشته راه طولانی‌ای را به منظور تکامل پیموده‌اند. درواقع امروزه به معنای واقعی کلمه دانشمندان در تلاش‌اند تا ترکیب کاملی از مواد ضدآب را با هم ترکیب کنند تا مایوهایی مناسب برای شنای سریع‌تر را به بازار ارائه کنند. در همین راستا همان‌طور که کاملا مشخص است، اعمال چنین تکنولوژی‌هایی چندان ارزان نیست؛ بنابراین بیشتر مایوهای حرفه‌ای و مخصوص مسابقه بیش از ۳۰۰ دلار (حدودا ۹ میلیون به بالا) قیمت دارند. مایوهای حرفه‌ای، با وجود پارچه‌های فشرده و ضدآب به شما کمک می‌کنند تا سریع‌تر و منعطف‌تر شنا کنید، اما همان‌طور که گفته شد، هزینه دارد.

بت اسپات